"והגדת לבתך ולבנך" ליל הסדר עם הפנים לילדים


והגדתם לבנכם ולבתכם

ליל הסדר עם הפנים לילדות וילדים


חג הפסח הוא חג החינוך. עיצובו של החג ומנהגיו נועדו לעורר ולפתוח את השיח החינוכי - להזכיר להורים את חובתם ולהציע נתיבים אל לבבות הילדים. הטקסט העתיק אולי כבר מנחש שלא כל הילדים מתעניינים בתולדות העם, ועוזר לנו להבין ולזכור שחינוך הוא עבודה, ואנחנו לא פטורים ממנה...


אז הנה כמה עקרונות שמציעה לנו ההגדה של פסח, העוזרים לנו ליצור את החיבור בין הילדים שלנו לבין הערכים והסיפורים שאנו רוצים להנחיל להם בחג:


1. "מה נשתנה" - לעשות משהו החורג מהסדר הרגיל.

המנהג המשפחתי כבר שגור ומוכר? כולם מצפים למרק של סבא ולבדיחות של הדודה? תשנו משהו! משהו מוזר בסידור השולחן, משהו שיעורר תשומת לב ושיגרום לילדים לשאול לגביו. והנה לנו "מה נשתנה". ואז אפשר לדבר - מה עוד שונה? למה זה שונה? במה הערב הזה מיוחד? באילו עוד דרכים אפשר להרגיש את השוני?


2. כנגד ארבעה בנים דיברה תורה - ליצור שיחה מותאמת לילד/ה.

ליל הסדר הוא הזדמנות לחשוב איך לספר את הסיפור בשפה שהכי מתאימה לילדה שלכם. לסדר את סצינת קריעת ים סוף בפליימוביל? לצפות ביו-טיוב בשירי עבדים וחופש? לחפש את ההסברים המדעיים למכות מצריים? זוהי הזמנה לנו להסתכל על הילד/ה שלנו, לחשוב על הגיל שלהם, על היכולת השכלית והרגשית, על העולם הפנימי שלהם, ולראות מה מתאים "לפתוח להם".


3. והגדת לבנך - לקחת אחריות על החינוך.

החג וההכנות לחג, עם כל המתח והסידורים הכרוכים (חופש מבית הספר אבל לא מהעבודה, נקיונות ובישולים, לחצים משפחתיים, התארגנויות לחופשה משפחתית...) הם גם הזמנה לזמן איכות חינוכי. המסורת של החג מניחה את האחריות על העברת הסיפור לפתחינו, ההורים. אמנם בגן ובבית הספר לומדים על החג, אבל זה לא פותר אותנו מלספר את הסיפור, ולפני זה כמובן לחשוב - מה אנחנו מספרים? מה חשוב לנו להגיד? וזה מוביל אותנו אל...


4. כל שלא אמר 3 דברים אלו לא יצא ידי חובתו - לחשוב על מילות מפתח.

בהגדה מילות המפתח הן "פסח, מצה ומרור". אבל אפשר לפתח את הרעיון - מה מילות המפתח של הילד/ה לחג? (אפיקומן, מצה עם שוקולד, טיול, משפחה...) מה מילות המפתח שלנו? 

אילו ערכים חשוב לנו להדגיש? חירות, התחדשות, אביב, מסורת, יציאה, מסע...

אפשר לחשוב יחד על מילות מפתח ולהוסיף אותן להגדה המשפחתית.


5. בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים - הזדהות.

ליצור הזדהות. על ידי סיפורים, משחקי דמיון, שיחה מקדימה או שיחה סביב שולחן הסדר. מתי אני מרגיש/ה עבד? מתי אני יוצא/ת לחופשי? האם בסביבה שלי יש אנשים שאינם חופשיים?